Rybina - Węzeł Wodny (Szkarpawa-Królewiecka-Tuga)

Rybina to prawdziwy węzeł szlaków wodnych.
Główną drogę wodną stanowi Szkarpawa, płynąca od Wisły do Zalewu Wiślanego. W Rybinie rozpoczyna swój bieg Wisła Królewiecka, którą możemy również dopłynąć do Zalewu Wiślanego. Z kolei Linawa w Rybinie kończy swój bieg. Rzeka "odcięta" jest od Szkarpawy Stacją Pomp. Linawą możemy popłynąć  niewielką jednostką do Lubiszynka a kajakiem w okolice Jeziernika. Ostatnia z rzek, Tuga, uchodzi do Szkarpawy 1300 metrów powyżej Rybiny. Tugą, z położonym masztem dopłyniemy do Nowego Dworu Gdańskiego, a mniejszymi jednostkami nawet do Nowego Stawu. 

W Rybinie znajduje się prawdziwe skupisko obiektów hydrotechnicznych - most obrotowy Żuławskiej Kolei Wąskotorowej, stacja pomp, 
most zwodzony na Wiśle Królewieckiej, most zwodzony na Szkarpawie.

W 2014 roku w Rybinie zaszły rewolucyjne zmiany. Wiosną 2014 roku została oddana do użytku nowa przystań żeglarska i trzy pomosty cumownicze przy mostach zwodzonych. Wszzystko to wybudowano w ramach projektu Pętla Żuławska.

Węzeł Wodny Rybina - opis miejsc zaznaczonych na zdjęciu
Zdjęcie sprzed 2014 roku, więc nie widać na nim nowej przystani i pomostów (zostały oznaczone cyframi).

  1. Most obrotowy Żuławskiej Kolei Wąskotorowej 
  2. Przystań dla statków i jachtów (otwarta wiosną 2014 roku)
    Przed przystanią odcinek lądu z piaszczystym dnem do lądowania "na dziko" 
    Za przystanią prywatny pomost.
  3. Pomost cumowniczy (z zejściem na ląd)
  4. Przystań Hausbootów
  5. Most zwodzony (niebieski) Szkarpawa/Wisła Królewiecka
  6. Przystań "Pokoje Nad Rzeką" (prysznice dla wodniaków)
  7. Pomost cumowniczy (bez możliwości zejścia na ląd)
  8. Pomost cumowniczy (bez możliwości zejścia na ląd)
  9. Przystań Tratw
  10. Most zwodzony (żółty) Szkarpawa
  11. Pomost cumowniczy (z zejściem na ląd)
  12. Ujście Linawy (odciętej Stacją Pomp), prywatne pomosty z możliwością postoju po uzgodnieniu


Nocleg w Rybinie
Położenia Rybiny, mniej więcej na środku szlaku Szkarpawy (15 km na 25,4 km rzeki) sprawia, iż wiele jachtów 
planuje tu nocleg, lub nocleg wymusza oczekiwanie na poranne otwarcie mostu. Do 2014 roku miejscem noclegu był jeden jedyny pomost przy moście na Szkarpawie. Od 2014 roku mamy w sumie cztery pomosty i przystań żeglarską.

Dopływamy do Rybiny

Gdy płyniemy od strony Wisły, zbliżanie się do Rybiny sygnalizuje linia wysokiego napięcia, po minięciu której zauważymy w oddali sylwetkę mostu zwodzonego. Po minięciu pierwszego mostu - obrotowego kolei wąskotorowej, rzeka rozszerza się, tworząc rozlewisko. Po lewej stronie mamy nową przystań żeglarską. Widzimy wyrażnie dwa mosty zwodzone - po lewej stronie niebieski (początek szlaku Wisły Królewieckiej), nieco po prawej a właściwie na wprost - żółty (szlak Szkarpawy).  

Na wprost mamy cypel, który rozdziela Wisłę Królewiecką i Szkarpawę. Tutaj możemy podjąć decyzję, jak płynąć dalej. 
Drogowskaz na cyplu nie pozwala na pomyłkę. W lewo - Wisła Królewiecka, w prawo - Szkarpawa. Wielu żeglarzy nie wie, że na Wiśle Królewieckiej zaszły zmiany można rzec - rewolucyjne. Naprawiono nieczynne od wielu lat mosty zwodzone w Rybinie i Sztutowie. Są one często i regularnie otwierane - kiedyś w cyklicznym, dwugodzinnym takcie, obecnie o różnych dziwnych godzinach, ze względu na synchronizację z otwarciami mostu kolei wąskotorowej.

Z Rybiny w dalszą drogę
Jeśli wybierzemy Szkarpawę, dopływając do mostu zwodzonego po prawej stronie widzimy zatokę. To dawne ujście Linawy do Szkarpawy, obecnie rzeki te rodziela Stacja Pomp. Za mostem zwodzonym, po prawej stronie Szkarpawy przystań Tratew, a po lewej stronie pomost oczekiwania. 

Szlaki na uboczu - Tuga i Święta
Jeśli popłyniemy dalej Szkarpawą możemy też pokusić się o "skok w bok" - zaraz za Rybiną na prawym brzegu rozpoczyna bowiem swój bieg Tuga - którą możemy dopłynąć aż do Nowego Dworu Gdańskiego. Jachtami - na razie z położonym masztem - bo mosty i niskie linie energetyczne. Ma się to zmienić w ramach projektu Pętla Żuławska, a o zmianach będziemy oczywiście na bieżąco informować w naszym portalu. 


Wycieczka wąskotorową kolejką
Przy okazji warto zastanowić się nad zacumowaniem jachtu w Rybinie na dłużej i udaniem się na wycieczkę pociagiem wąskotorowym z zawrotną prędkością 25 km na godzinę - do Nowego Dworu Gdańskiego lub na Mierzeję, do Stegny Gdańskiej, Prawego Brzegu Wisły lub Sztutowa. Do tego ostatniego możemy także dopłynąć z Rybiny szlakiem wodnym Wisły Królewieckiej, podczas gdy część załogi wybierze podróż "ciuchcią". Informacje i rozkład jazdy znajdziecie - tutaj



Rybina - miejsca do cumowania
Przystań żeglarska (Szkarpawa)
Przystań składa się w zasadzie z jednego, długiego, wysokiego nabrzeża. Posiada ono drabinki wyłazowe, odbojnice i polery, przystosowane do cumowania dużych statków pasażerskich, a mniej dla jachtów. Oprócz długiego nabrzeża, można próbować cumować do jego krótkiego, prostopadłego do brzegu odcinka - ale tylko od strony mostu. Przystań wyposażona jest w urządzenia do odbioru ścieków, przyłącza wody i energii elektrycznej. Od maja 2016 przystań w Rybinie ma operatora, jest nim firma Obróbka Bursztynu Ewa Zielińska, tel. 500 831 365, mail: email: jacek_zielinski1@o2.pl. Budynek z wc jest czynny do godziny 20.00.

  • Szczegółowy opis przystani i więcej zdjęć - tutaj

Pomost cumowniczy Szkarpawa (przed mostem żółtym)
Z pomostu można zejść na ląd. To istniejący od lat w tym miejscu pomost przystosowany jest do cumowania burtą około 3-4 jednostek. Pomost wyposażony jest w polery cumownicze. Widzimy stąd tablicę z godzinami otwarcia mostu i budynek operatora, na drodze przy moście. Uwaga na gałęzie drzew, które mogą zahaczyć o nasz maszt. Przy pomostach jest nieco płyciej, bądzcie przygotowani na konieczność podkręcenia miecza. Na polance wyżej miejsce na ognisko.

  • Szczegółowy opis i więcej zdjęć - tutaj


Pomosty i zatoka w Ujściu Linawy przy Stacji Pomp
Kilka prywatnych, niewielkich pomostów położonych w zatoce, będącej przed laty ujściem Linawy do Szkarpawy. Możliwość noclegu "na dziko" przy brzegu. W zatoce dużo trzcin i wodnej roślinności. Zarówno pomosty jak i teren należy do prywatnych właścicieli. Skoro Rybina ma teraz tak wiele innych miejsc do cumowania, może lepiej się po prostu tutaj nie pchać...


Pomost cumowniczy Szkarpawa (za mostem żółtym)
To typowy, nowoczesny, pływający pomost cumowniczy. Miejsce do spokojnego, krótkiego oczekiwania na otwarcie mostu zwodzonego a w razie konieczności - noclegu. Pomost oparty jest na wbitych w dno stalowych palach. Posiada urządzenia cumownicze i drabinki wyłazowe. Może tu zacumować burtą około trzech-czterech jachtów. 
Z pomostu nie można zejść na ląd. 

  • Szczegółowy opis i więcej zdjęć - tutaj

Pomost cumowniczy Wisła Królewiecka (przed mostem niebieskim)
To typowy, nowoczesny, pływający pomost cumowniczy. Miejsce do spokojnego, krótkiego oczekiwania na otwarcie mostu zwodzonego a w razie konieczności - noclegu. Pomost oparty jest na wbitych w dno stalowych palach. Posiada urządzenia cumownicze i drabinki wyłazowe. Może tu zacumować burtą około trzech-czterech jachtów. Z pomostu można zejść na ląd. 

  • Szczegółowy opis i więcej zdjęć - tutaj

Przystań Hausbootów Wisła Królewiecka (przed mostem niebieskim)
To umocnione drewnianym oszalowaniem nabrzeże, pozwalające na przycumowanie burtą trzech jednostek typu hausboot. Właściciel nabrzeża mieszka w budynku tuż obok. Z reguły przy nabrzeżu cumują wspomniane hausbooty.

Pomost cumowniczy Wisła Królewiecka (za mostem niebieskim)
To typowy, nowoczesny, pływający pomost cumowniczy. Miejsce do spokojnego, krótkiego oczekiwania na otwarcie mostu zwodzonego a w razie konieczności - noclegu. Pomost oparty jest na wbitych w dno stalowych palach. Posiada urządzenia cumownicze i drabinki wyłazowe. Może tu zacumować burtą około trzech-czterech jachtów. Z pomostu nie można zejść na ląd. 

  • Szczegółowy opis i więcej zdjęć - tutaj

Gospodarstwo Agroturystyczne Pokoje Nad Rzeką - Wisła Królewiecka (za mostem niebieskim)
To miejsce nabrzeże nie jest raczej przystosowane do cumowania tu jachtów, czy innych jednostek wodnych. Część nabrzeża umocniona jest kamienistą podsypką a część drewnianym oszalowaniem. Ale w Rybinie miejsc do zacumowania mamy od 2014 roku dość dużo, cumujmy więc gdzie indziej. Wodniaków to miejsce interesuje z zupełnie innego powodu. Po pierwsze - są tu dostępne toalety i prysznice. Po drugie - można tu wynająć pokój na nocleg. Pozostawmy po sobie miłe wspomnienia, aby sympatyczna Pani Gospodarz nie straciła chęci do obsługi żeglarzy!


Rybina - obiekty hydrotechniczne
Most obrotowy Żuławskiej Kolei Wąskotorowej
Od 2012 roku na moście jest tablica, na której podane są godziny zamknięcia mostu dla ruchu wodnego.
Czasem most jest zamykany poza podanymi godzinami, ze względu na przejazd pociągu dodatkowego. Nie należy się wtedy denerwować, tylko spokojnie poczekać na otwarcie mostu. Poza sezonem zdarza się, iż obsługa mostu nie otwiera mostu dla ruchu wodnego (gdyż ten jest wtedy znikomy). W takiej sytuacji
musicie zawiadomić obsługę mostu o swoim przypłynięciu, używając rożka mgłowego, lub też udając się do "kantorka" obsługi mostu, na prawym brzegu. Jeśli most jest zamknięty - obsługa na pewno jest w pobliżu. Most, jak za dawnych czasów, otwierany i zamykany jest ręcznie, cała operacja może trwać nawet dwadzieścia minut. Warto obejrzeć ją z lądu, razem z przejazdem pociągu.


Most zwodzony na Szkarpawie (żółty)
To most klapowy, jednoprzęsłowy. Szerokość przęsła wynosi 12 metrów. Wysokość pod zamkniętym mostem wynosi około 2,58 metra (zależnie od stanu wody na Szkarpawie. Budynek operatora mostu znajduje się w pobliżu, na lewym brzegu rzeki.


Most zwodzony na Wiśle Królewieckiej (niebieski)
To most klapowy, jednoprzęsłowy. Szerokość przęsła wynosi 7 metrów. Wysokość pod zamkniętym mostem wynosi około 2,8 metra (zależnie od stanu wody na Szkarpawie. Budynek operatora mostu znajduje się w pobliżu, na lewym brzegu rzeki.


Stacja Pomp Chłodniewo
To jedna z największych na Żuławach stacji pomp. Tłoczy do Szkarpawy wody Linawy i jej dopływów.




Film z operacji otwierania i zamykania mostu.

Piotr Salecki

Odpowiedzi

Dodaj nową odpowiedź