Rybina - most obrotowy - kolejowy (Szkarpawa)

Most obrotowy Żuławskiej Kolei Dojazdowej w Rybinie
Most kolejowy składa się z dwóch przęseł. Pierwsze z nich ma konstrukcję stalową, drugie przęsło jest właściwym mostem obrotowym zbudowanym z nitowanych dźwigarów blachownicowych opartych na pionowym filarze, stanowiącym oś obrotu. Obrót głównego wykonywany jest ręcznie za pomocą systemu kół zębatych i przekładni.

Most jest obecnie stale otwarty dla ruchu wodnego, natomiast zamykany tylko na czas przejazdu
pociągu [aktualizacja: jesienią 2018 sytuacja uległa zmianie]. Ponieważ jednak most, jak za dawnych czasów, otwierany i zamykany jest ręcznie, cała operacja trochę trwa i czas zamknięcia mostu może wynosić nawet półtorej godziny. Jeśli poza sezonem obsługa "zapomni" otworzyć most, licząc, iż do czasu powrotu pociągu nic płynąć nie będzie - musicie ich rozczarować, używając rożka mgłowego lub też udając się do budynku obsługi mostu na prawym brzegu. Jeśli most jest zamknięty - obsługa na pewno jest w pobliżu.

W 2001 roku, podczas remontu zwodzonych mostów drogowych w Rybinie, most kolejowy pełnił rolę kładki dla pieszych i rowerów. Na moście zbudowano wtedy z drewna specjalną nakładkę.

W latach 2019-2020 most przejdzie remont generalny, połączony z wybudowaniem pomostów cumowniczych dla jednostek oczekujących na otwarcie mostu od strony zachodniej.

  • Most w Rybinie jest fragmentem Węzła Wodnego w Rybinie - klikamy tutaj.
  • Galeria zdjęć -  tutaj
  • Galeria zdjęć z drona - tutaj

Piotr Salecki

Obrotowy most Żuławskiej Kolei Wąskotorowej jest pierwszym mostem na szlaku Szkarpawy gdy płyn iemy od Drewnicy. Na zdjęciu - most w końcowej fazie otwierania. Na horyzoncie zamknięty zwodzony most drogowy na Szkarpawie (w kolorze żółtym). Tuż przed nim na lewym brzegu - pomosty. Fot - Piotr Salecki.


Pociąg Żuławskiej Kolei Wąskotorowej przejeżdża przez most. Na stacji w Rybinie można rozpocząć klimatyczną podróż przez Żuławy. Fot - Piotr Salecki.


Most w stanie otwartym - fot. Piotr Salecki.


Północny filar wraz z kierownicami mostu - fot. Piotr Salecki


Południowy filar mostu, kładka komunikacyjna dla obsługi  - fot. Piotr Salecki.


Prześwit pod zamkniętym mostem wynosi 3,5 metra - fot. Piotr Salecki.


Film z operacji otwierania i zamykania mostu.


Dla miłośników kolei: przejażdżka wąskotorówką wraz z otwieraniem i zamykaniem mostu.

Wycieczka wąskotorową kolejką
Przy okazji warto zastanowić się nad zacumowaniem jachtu w Rybinie i udaniem się na wycieczkę pociagiem wąskotorowym z zawrotną prędkością 25 km na godzinę - do Nowego Dworu Gdańskiego lub na mierzeję do Stegny Gdańskiej, Prawego Brzegu Wisły lub Sztutowa. Do tego ostatniego możemy także dopłynąć z Rybiny szlakiem wodnym Wisły Królewieckiej, podczas gdy część załogi wybierze podróż "ciuchcią". Informacje i rozkład jazdy znajdziecie - tutaj



Zdjęcie lotnicze 2013. Nie ma jeszcze przystani Pętli Żuławskiej. Na pierwszym planie - obrotowy most kolejowy.  Dalej rzeka rozszerza się. Widzimy wyraźnie dwa mosty zwodzone - po lewej stronie niebieski (początek szlaku Wisły Królewieckiej), nieco po prawej a właściwie na wprost - żółty (szlak Szkarpawy). W zatoce, przed mostem na Szkarpawie  po prawej stronie - Stacja Pomp a za nią piękna żuławska rzeka,  Linawa, odcięta od szlaku przez ową przepompownię.


Zdjęcie lotnicze
2018, za zgodą Arkadiusz Kuźmiński - Chosse-Fotografia, chosse.wordpress.com
Na zdjęciu widać już przystań Pętli Żuławskiej

Odpowiedzi

Dodaj nową odpowiedź