Kładka na Wyspę Spichrzów - transport przęsła

23 sierpnia przypłynął do Gdańska pchacz z pontonem na którym transportowane było obrotowe przęsło Kładki Na Wyspę Spichrzów zwanej też Kładką Świętego Ducha. Przęsło zostało zbudowane w Elblągu a transport odbył się wodami Pętli Żuławskiej - Szkarpawą, Wisłą, Martwą Wisłą i Motławą.
fot. Jerzy Makieła




Kładka Świętego Ducha połączy Długie Pobrzeże na wysokości północnej części Wyspy Spichrzów z Długim Pobrzeżem na wysokości ul. Świętego Ducha. Będzie to kładka obrotowa, podparta na przęśle umieszczonym niesymetrycznie w nurcie Motławy.

Inwestorem kładki jest spółka Granaria, a kładką zarządzać będzie gdański Zarząd Dróg i Zieleni. Granaria, która zabudowuje część Wyspy Spichrzów, w ramach kompleksowego projektu przywróci także funkcje zwodzenia mostu Stągiewnego (zamykającego Marinę Gdańsk) i wybuduje za nim przystań żeglarską. O tym napiszemy wkrótce.

Fundament kładki ma przypominać wynurzającą się łódź podwodną. Wodniacy już ochrzcili go mianem "uboot". Waży co najmniej 100 ton. Na nim będzie się obracać obrotowe przęsło. Wynurzający się element ma pełnić przede wszystkim funkcję ochronną na wypadek uderzenia przepływającego statku. Będzie to efemeryczna, minimalistyczna struktura, która zostanie wykonana częściowo z polerowanej stali nierdzewnej.

Piotr Salecki



Pchacz z przęsłem obrotowym kładki manewruje na Motławie - fot. Jerzy Makieła. Galeria zdjęć tutaj

  • Artykuł o Kładce przez Motławę w naszym portalu tutaj
  • O budowie Kładki pisaliśmy wiosną tutaj
  • Galeria zdjęć Jerzego Makieły tutaj


Film Jerzego Makieły


Film portalu trojmiasto.pl

Odpowiedzi

Dodaj nową odpowiedź