Most pontonowy w Sobieszewie funkcjonował od 1973 do 2018 roku, a więc 45 lat! Jego historia rozpoczyna się jednak wkrótce po II Wojnie Światowej, kiedy zbudowano go jako przeprawę przez Wisłę w Kiezmarku. Po wybudowaniu na Wiśle stałego mostu podzielono go na dwa odcinki i zainstalowano na Szkarpawie w Drewnicy i właśnie w Sobieszewie na Martwej Wiśle.
Most pontonowy w Sobieszewie funkcjonował od 1973 do 2018 roku, a więc 45 lat! Jego historia rozpoczyna się jednak wkrótce po II Wojnie Światowej, kiedy zbudowano go jako przeprawę przez Wisłę w Kiezmarku, a po wybudowaniu na Wiśle stałego mostu podzielono go na dwa odcinki i zainstalowano na Szkarpawie w Drewnicy i właśnie w Sobieszewie na Martwej Wiśle.
Most miał dziewięć przęseł, w tym jedno ruchome i około stu pięćdziesięciu metrów długości. Obok cumował prom, który umożliwiał zastępczą komunikację w przypadku awarii mostu.
Most pontonowy przez prawie pół wieku spełniał swoje zadanie, jednak jego pogarszający się stan techniczny oznaczał konieczność budowy w tym miejscu nowej, nowoczesnej przeprawy. Budowę mostu zwodzonego zapowiedziano w 2005 roku z terminem oddania na rok 2009. W międzyczasie, w 2013 roku przeprowadzono generalny remont mostu pontonowego, aby mógł on jeszcze funkcjonować. Ostatecznie budowa mostu zwodzonego rozpoczęła się w roku 2016 i zakończyła oddaniem do użytku 11 listopada 2018 w Święto Niepodległości. Most pontonowy w Drewnicy na Szkarpawie został kilka lat wcześniej zastąpiony przez most zwodzony.
Plany ustawienia i dalszej eksploatacji mostu pontonowego w innym miejscu zostały zarzucone, ze względu na konieczność remontu i koszty eksploatacji.
Piotr Salecki
Most pontonowy w Sobieszewie - fot. Piotr Salecki (jesień 2018)
Most pontonowy w Sobieszewie - fot. Piotr Salecki (jesień 2018)
Odpowiedzi
Dodaj nową odpowiedź