Potrzebne jest więcej miejsc cumowniczych w Osłonce

Osłonka to przystań Pętli Żuławskiej położona na Szkarpawie, w pobliżu jej do Zalewu Wiślanego. W pobliżu do Zalewu uchodzi również Nogat. Przystań zdobyła dwukrotnie - w głosowaniu wodniaków - laur Najsympatyczniejszej Przystani Pętli Żuławskiej. O dobrą atmosferę, bezpieczeństwo i porządek starają się operatorzy - Państwo Złoty. Niestety, niewielki pomost przystani sprawia, że mogą tu jednocześnie cumować zaledwie trzy, cztery jednostki. Konieczna jest powiększenie przystani o kolejne miejsca postojowe. Jest to możliwe bez jej rozbudowy, ale...



Aby przystosować przystań w Osłonce do cumowania dziesięciu jednostek, należałoby zmienić sposób cumowania z longside, czyli równolegle do pomostu, na cumowanie prostopadle do pomostu. Teoretycznie także i teraz jachty mogłyby stawać na kotwicach, dziobem do pomostu. Nie jest to jednak możliwe, ze względu na usytuowanie boi szlakowych. Czerwone boje są tak blisko pomostu, że jachty cumując prostopadle zajmowałyby część szlaku żeglownego. Byłoby to oczywiste stwarzanie niebezpieczeństwa i łamanie przepisów.

Dlatego spółka Pętla Żuławska zwracała się do RZGW Gdańsk o przesunięcie toru wodnego. Z pewnością spowoduje to zwężenie toru wodnego w tym miejscu i wymaga odpowiedniego oznakowania - a więc na przykład zakazu wyprzedzania i wymijania statków w tym miejscu. Jest to jednak możliwe, a przy znikomym ruchu jednostek żeglugi profesjonalnej - nie powoduje żadnego utrudnienia dla statków.

Konieczne jest także ustawienie w okolicy przystani znaku "zakaz wytwarzania fal". Jednostki motorowe, przepływające nawet z dozwoloną w tym miejscu prędkością, powodują zazwyczaj falowanie niebezpieczne dla cumujących na przystani jednostek. Kolejnym postulatem Pętli Żuławskiej jest przeprowadzenie prac pogłębiarskich przy samej przystani. Obecnie jachty z większym zanurzeniem, podpływając z toru wodnego utykają na spłyceniu.

Z kolei, aby odpowiednio przygotować przystań do cumowania jednostek prostopadle, konieczne jest ustawienia boi cumowniczych do zatopionych wcześniej "martwych kotwic". To również wymaga sporo pracy i zaangażowania, ale jest możliwe do wykonania. W rezultacie zamiast postoju 3-4 jednostek w Osłonce będzie mogło cumować 10 jachtów lub hausbootów.

Propozycje przesunięcia toru wodnego i wizualizacja proponowanych zmian w Osłonce na infografikach niżej.

Piotr Salecki
Foto z lotu ptaka - pszczeledrony.pl


Boje szlakowe usytuowane są zbyt blisko pomostu - fot. Piotr Salecki


Fale wytwarzane przez jednostki motorowe, nawet płynące wolno, są niebezpieczne dla cumujących jachtów - fot. Piotr Salecki


Aktualne usytuowanie szlaku w okolicy Osłonki- fot. pszczeledrony.pl, infografika Piotr Salecki


Proponowane zmiany w usytuowaniu szlaku w okolicy Osłonki- fot. pszczeledrony.pl, infografika Piotr Salecki

Odpowiedzi

Dodaj nową odpowiedź